Een spoorbus is een speciale trekker met een bus-oplegger. 

 

Vanaf 5 mei 1947 reed tussen Assen en Stadskanaal geen personentrein meer, maar een spoorbus. Dat was een tijdelijke voorziening. De treinstellen moesten elders op hoofdlijnen worden ingezet, en er waren nog onvoldoende bussen beschikbaar. De GADO verzorgde de spoorbusdiensten.

Daarnaast reed er ook een bus van de firma Bergman uit Ter Apel dezelfde reis.

Vanaf mei 1947 reden er dus twee maatschappijen tussen Assen en Stadskanaal, elk met een eigen dienstregeling. Dat was in september 1949 ook nog het geval.

Vanaf eind 1950 is de trein echt opgeheven. Er reden alleen GADO-bussen op het traject, maar de firma Bergman verzorgde de eerste jaren de ritten. Bergman werd in 1960 opgenomen in de GADO.

 

De GADO zette toen de oude Bergmanbussen in op zeer hobbelige trajecten, bijvoorbeeld bij wegomleggingen. Ik zat er vaak in toen ik studeerde in Groningen, en de lange weg langs het Stadskanaal, in etappes, een grote opknapbeurt kreeg. De bus stonk vreselijk!

Ria Willering-Klein Haneveld

Zie voor meer informatie over de spoorbus ook: http://epaper.bdu.nl/barneveldsekrant/epaperarchive/2012/02-04/epaper/21752458.htm

 

Heeft u aanvullende informatie?

Deze website is altijd in ontwikkeling en nooit volledig. Kunt u dus meer vertellen over een foto of een fotoserie? Heeft u zelf beeldmateriaal beschikbaar dat u met ons wilt delen? Geef graag via onderstaand formulier uw informatie door!

Gaat het om één specifieke foto, omschrijf dan over welke foto het gaat. Vul ook uw contactgegevens in, zodat wij u kunnen benaderen bij aanvullende vragen. Alleen als u bij 'naamsvermelding' een vinkje zet voor toestemming, zullen wij eventueel uw naam vermelden in de presentatie. 

Heeft u beeldmateriaal, laat dit dan bij 'toelichting' weten zodat wij contact met u op kunnen nemen. 

× U heeft niet alle velden correct ingevoerd.