Thuiswerkvrij onderwijs, het klinkt als een mooi concept, maar hoe werkt het in de praktijk? Zowel docenten als leerlingen moesten wennen aan het idee.

Het was belangrijk om alle collega's mee te krijgen het nieuwe beleid in de praktijk uit te voeren. Het ging er niet alleen om achter het idee te staan, maar iedere fulltimer moest ook bereid zijn drie uur per week onbezoldigd ingeroosterd te worden (parttimers deden minder uren). Op enig moment moest er een stemming worden gehouden. Het plan kon doorgaan als er niet meer dan drie docenten tegen zouden stemmen. Het werden er precies drie. Het plan ging door en twee van de drie gingen toch meedoen. 

Natuurlijk hadden de docenten een duidelijk belang: ze hadden met de vernieuwing de kans hun baan veilig te stellen. Maar er werd in de loop van de jaren ook gemerkt dat het onderwijs inhoudelijk verbeterde. Die verhoging van de kwaliteit motiveerde docenten des te meer zich achter de inhoud te scharen.

Hoe is het om na dertig jaar terug te kijken op een onderwijsvernieuwing als deze?

Heeft u aanvullende informatie?

Deze website is altijd in ontwikkeling en nooit volledig. Kunt u dus meer vertellen over een foto of een fotoserie? Heeft u zelf beeldmateriaal beschikbaar dat u met ons wilt delen? Geef graag via onderstaand formulier uw informatie door!

Gaat het om één specifieke foto, omschrijf dan over welke foto het gaat. Vul ook uw contactgegevens in, zodat wij u kunnen benaderen bij aanvullende vragen. Alleen als u bij 'naamsvermelding' een vinkje zet voor toestemming, zullen wij eventueel uw naam vermelden in de presentatie. 

Heeft u beeldmateriaal, laat dit dan bij 'toelichting' weten zodat wij contact met u op kunnen nemen. 

× U heeft niet alle velden correct ingevoerd.